Kolor ma znaczenie: Dlaczego nie wolno pomijać kolorów w budowaniu wizerunku marki

Kolor ma znaczenie: Dlaczego nie wolno pomijać kolorów w budowaniu wizerunku marki

Choć możemy nie być tego w pełni świadomi, barwy mają ogromny wpływ na nasze uczucia, skojarzenia i oczekiwania. Wybierając kolor opakowania produktu, kolorystykę strony internetowej czy nawet kolor logo marki wybiera się tak naprawdę emocje, które wzbudzą one u klientów i konsumentów. Jak zrobić to mądrze?

Reakcja ludzi na kolory uwarunkowana jest zarówno historycznie, jak i psychologicznie, mówią specjaliści z serwisu Redro.pl. Ciepłe barwy, takie jak żółty, pomarańczowy czy czerwony, kojarzą nam się z energią, siłą, zdecydowaniem i – oczywiście! – ciepłem. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że to kolory ognia i słońca. Z kolei zimne barwy – zielony, błękitny, niebieski – wywołują skojarzenia ze spokojem, świeżością i przestrzenią, bo są barwami morza i nieba. To przykłady głęboko zakorzenionych, ewolucyjnie zaprogramowanych skojarzeń – ale są też takie, które nabywamy, dorastając w określonym społeczeństwie. Niebieski jest dla chłopców, a różowy dla dziewczynek. Fioletowy – jak królewska purpura – kojarzy się z luksusem. Zielony to rzeczy ekologiczne i bio. I tak dalej. Warto wziąć to pod uwagę, wybierając kolory, z którymi identyfikowana będzie marka. Kolor ma znaczenie!

Choć kolory wywołują mniej lub bardziej określone skojarzenia, nie znaczy to, że istnieją barwy ściśle powiązane z daną branżą. Dlatego podczas wybierania kolorów lepiej jest dobrać takie, które oddają osobowość marki, niż takie, które mogą kojarzyć się z daną branżą czy produktem. Pomyśl tylko: czy logo Coca-Coli jest brązowe, jak cola? A logo Starbucksa, czy jest beżowe jak ich słynna kawa z mlekiem? Nie i nie! Ucz się od najlepszych i nie idź na łatwiznę przy wyborze kolorystyki.

Wybierając paletę warto także spojrzeć poza własne podwórko. Nawet najlepiej zaprojektowane opakowania nie przyciągną wzroku konsumentów, jeżeli będą łudząco podobne do innych na tej samej półce. Jak sobie z tym poradzić? Najlepiej wybrać paletę barw przeciwstawną do tej, która kojarzy się z Twoim głównym konkurentem: jeśli on ma czerwone logo, to Ty wybierz niebieskie albo zielone, na przykład.

Pamiętaj też, że nie musisz koniecznie decydować się na jeden kolor. Jasne, są marki, które zastrzegły swój charakterystyczny kolor (pomyśl tylko o fiolecie opakowań czekolad Milka!) i się go trzymają: ale to raczej wyjątek niż reguła. Wielobarwne logo i inne elementy świetnie sprawdzą się w przypadku marek, które chcą podkreślić swoją różnorodność i innowacyjność: tęczowe były kiedyś jabłuszka firmy Apple, kilka kolorów mają też logo eBaya i Google’a.

 – Gdy już zdecydujesz się na określoną kolorystykę, warto stosować ją konsekwentnie we wszystkich obszarach wizerunku firmy, podpowiada Ewelina Krawczyk z Redro. Może malowanie całego biura na czerwono tylko dlatego, że w logo jest czerwony element, to nie jest najlepszy pomysł, ale już ozdobienie jednej ze ścian czerwoną fototapetą albo obrazem to dobre rozwiązanie, które Twoi klienci docenią, i które zarazem nie wywoła migreny u Twoich pracowników. Najważniejsza jest konsekwencja: tylko dzięki niej zbudujesz spójny wizerunek swojej marki!

ZOBACZ TEŻ:

Identyfikacja wizualna – ZdalnyMarketing.pl- outsourcing marketingu.