Czy opłaca się dzisiaj otwierać sklep internetowy?

Czy opłaca się dzisiaj otwierać sklep internetowy?

Pytanie brzmi może dosyć ogólnie z tego miejsca, ponieważ musielibyśmy wziąć pod uwagę fakt, że tak naprawdę sklep sklepowi nierówny. Wiele branż rządzi się różnymi specyficznymi prawami i w związku z tym, nie ma co porównywać na przykład sklepu ze zdrową żywnością ze sklepem z częściami motoryzacyjnymi. Ale nie chodzi o to, bo generalnie handel internetowy w Polsce jest dzisiaj w mocno wzrostowej fazie, dzięki czemu jesteśmy w stanie bardzo konkretnie sobie dopasować sklepy do swoich konsumenckich potrzeb. Ale odwracając sytuację, czy rzeczywiście prowadzenie sklepu internetowego jest dobrym sposobem na biznes?

Na początek, musimy mieć pomysł

Tak jest. Bo trzeba tutaj przemyśleć jedną rzecz. Czy chcesz otwierać sklep, którego jeszcze nie ma? A może być kolejnym sklepem w branży, w którym już działa wielu graczy? W przypadku pierwszym zastanów się dokładnie nad określeniem niszy, bo to jest niesamowicie ważna sprawa. W drugim przypadku, trzeba się dokładnie zastanowić nad tym, jakie elementy mają być Twoimi wyróżnikami. Jeżeli będziesz w stanie konkretnie je określić, będzie to też Twoją przewagą. Tylko zawsze najlepiej sprawdzić, czy jest zapotrzebowanie na sklep, który ma być kolejnym w danej branży. Trzeba też obserwować potencjalną konkurencję. Zwrócić zarówno uwagę na to, co mają, jak prowadzą sprzedaż, jak też i czego nie mają, a można by to było wprowadzić w ramach konkurencyjnej przewagi. To jest oczywiste, ze gdy mamy dobrze określone przewagi wobec konkurencji, wiemy też świetnie o tym, w jakim kierunku potem taki sklep rozwijać.

Jeśli zdecydujemy się na konkretną niszę to bardzo ważny jest solidny audyt konkurencji, zaznacza specjalista z carted.pl. Po pierwsze sprawdzenie ich cen, sposobów dostawy (można też testowo zamówić paczkę od konkurencji). Dodatkowo warto sprawdzić ich działania marketingowe – skąd mają ruch, czy się pozycjonują, ile kosztują reklamy i inne. Dzięki temu będziemy wiedzieć, jakie są realne koszty konkurowania z nimi o klienta. To bardzo ważne kwestie, bo to właśnie dzięki marketingowi jesteśmy w stanie rozwijać biznes i zdobywać nowych kupujących.

Ważna zasada – planuj wszystko w najdrobniejszych szczegółach

Zapamiętaj, że ze sklepem internetowym jest znacznie trudniej niż z uruchomieniem sklepu tradycyjnego. Tak, trudniej. Bo trzeba pamiętać o tym, że dzisiaj bardzo wiele w e-handlu zależy od tego, jakie karty będzie rozdawać Google. Dlatego ważne jest tak poprowadzić swoją widoczność w sieci, aby ludzie chcieli od ciebie kupować nawet wówczas, gdy Google narzuci zmiany. Dlatego też trzeba naprawdę dokładnie i konkretnie będzie do tego wszystkiego się odnieść. Zawsze ważne jest kreatywne podejście, które potem przełoży się na bardzo dobre rezultaty.

Najlepiej sprawdza się budowa ruchu z kilku kanałów:

  • bezpłatnych czyli pozycjonowanie (więcej tutaj)
  • płatnych (reklamy)
  • budowy marki (social i inne)

Taka dywersyfikacja pozwoli nam przetrwać nawet większe zawirowania w wyszukiwarce a także szybciej zwiększyć sprzedaż oraz zbudować markę.

Jaki kapitał?

Oczywiście aby promować skutecznie sklep należy zabezpieczyć odpowiedni kapitał. Błędne jest założenie, że inwestycja kilkuset złotych w marketing zwróci się niepomiernie. Pamiętajmy, że mówimy tutaj o promocji na kilku kanałach. Najdroższe w pierwszym okresie mogą być reklamy. Pozycjonowanie też może kosztować, szczególnie przy większej konkurencji. Przy planowaniu budżetu powinniśmy przede wszystkim zakładać tak, by starczył na przynajmniej rok. Sklep nie będzie przynosił zysków od pierwszego miesiąca, dlatego odpowiedni zapas kapitału na bieżącą działalność i marketing jest tak ważny.

Zawsze warto mieć plan B

Co w sytuacji, gdyby start sklepu się przesunął albo nie przebiegł tak jak to sobie zaplanujesz? Miej wówczas plan B. To oczywiste, że czasem są okoliczności, których kompletnie nie będziemy w stanie przewidzieć. Bardzo często są to tematy związane z oprogramowaniem sklepu lub dodaniem asortymentu.

Warto tutaj przyjrzeć się z bliższej perspektywy temu, że e-commerce w naszym kraju zmienia się naprawdę bardzo dynamicznie. Konkurencja jest naprawdę spora, ale nadal wiele osób powinno znaleźć coś dla siebie.