Audyt SEO strony – Jak się do tego zabrać?

Audyt SEO strony – Jak się do tego zabrać?

Wykonanie samemu audytu SEO z początku może nam się wydawać przerażające. Tym bardziej, gdy potrzebujemy zrobić taką analizę, nie mając specjalistycznej wiedzy na ten temat. Odpowiednia optymalizacja pod katem wyszukiwarki może znacznie poprawić nasze pozycje, ruch na stronie, a także wpłynąć na zyski.

Przede wszystkim taki audyt daje nam wyraźny sygnał, jakie rzeczy należy poprawić i co ewentualnie można zlecić profesjonalnej firmie. Przystępując do audytu warto spojrzeć na takie elementy jak:

  • Słowa kluczowe, które konwertują
  • Optymalizacja kodu
  • Duplicate content
  • Optymalizacja treści pod kątem SEO
  • Backlinki – czyli linki przychodzące

Dobór słów kluczowych nie jest taką łatwą sprawą jaką się wydaje. Teoretycznie powinniśmy oprzeć się na swojej ofercie oraz produktach. Jest to jeden z najważniejszych punktów, od którego mogą zależeć Twoje zyski. W zależności od biznesu powinniśmy skupić się na :

  1. Regionalizacji – np.” mechanik Opole” jest bardziej dokładną frazą niż „Mechanik”. Powoduje to lepsze i łatwiejsze dotarcie do klienta. Poza tym, sama fraza „mechanik” jest zbyt ogólna i bardzo konkurencyjna. Regionalizacja także obniża nam konkurencyjność , ale także dzięki temu mamy szansę na szybsze wbicie się w TOP 10.
  2. Wykorzystaj long tail – czyli tzw. długi ogon. Uogólniając są to szczegółowe frazy, zapytania, słowa, które mają pośredni związek z Twoim serwisem, a potrafią łatwo wygenerować ruch. Jak się do tego zabrać? Najważniejsze jest napisanie wartościowych treści, które mogą poszukiwać Twoi klienci. Często poszukiwanymi frazami są pytania, np. „Jak dobrać”, „Jak kupić” ” Gdzie znaleźć”. Z pomocą może przyjść sam Google z narzędziem podpowiadającym. W przypadku wspomnianego mechanika takie zapytanie mogłoby wyglądać w ten sposób:

Dodatkowo możesz wykorzystać raporty w Google Analytics. Znajdują się w zakładce Pozyskiwanie > Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) > Zapytania. Pamiętaj, że wcześniej musisz mieć połączone narzędzia Google Search Console oraz Google Analytics. Tutaj możesz znaleźć najlepiej konwertujące słowa – mierzone wskaźnikiem CTR. Częstą praktyką również jest pozyskiwanie słów z działań SEM – pozycjonuje się frazy, które konwertują bądź mają wysoki CTR i wpływają na nasze ROI.

Narzędzia, jakie się przydadzą:

  • Google Keyword Planner – możesz sprawdzić sezonowość frazy, ilość miesięcznych wyszukań i konkurencję.
  • Ubersuggest – pozwala na dokładną analizę słów i pozwala dobrać najlepsze keywordy, dzięki nowym kombinacją fraz.
  • Keyword Tool – narzędzie bardzo podobne do Keyword Plannera, lecz na pewno łatwiejsze w obsłudze i szybciej jesteśmy w stanie dotrzeć do interesującej nas frazy.

Optymalizacja kodu

Nawet, gdy nie jesteśmy programistami możemy sprawdzić, czy nasz kod jest dobrze zoptymalizowany. Tutaj wielce przydatne będzie narzędzie Screaming Frog – dzięki niemu sprawdzisz:

  • kody odpowiedzi HTTTP – 200, 301 – takie powinni znaleźć się na stronie. Gdy widzimy za dużo 404, 503 powinno to zwrócić nasza uwagę.
  • meta tagi – każda strona powinna zawierać unikalny „meta description” oraz „meta title”
  • nagłówki H1 – H6 – zaleca się stosowanie w nich słów kluczowych
  • adresy przyjazne wyszukiwarką – dobrze, gdy URL ma w sobie keyword – jest wtesy czytelny dla użytkownika, ale także dla robotów
  • możesz także sprawdzić stronę poprzez https://validator.w3.org w celu znalezienie błędów w kodzie i danie do poprawki swojemu programiście

Dobrze byłoby jeszcze gdybyś zerknął na https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/  Szybkość wczytywania strony ma znaczenie przy pozycjonowaniu, gdy strona jest za wolna – powinniśmy się zastanowić, co poprawić.

Duplicate content

Powielona treść, nagłówki, opisy – to wszystko może wpłynąć negatywnie na Twoją pozycję. Zaleca się stosowanie unikalnych opisów oraz treści. Jak sprawdzić, czy się nam coś nie duplikuje?
Najprościej jest skopiować kawałek tekstu do wyszukiwarki – powinna nam zwrócić podstrony z danym tekstem. Można też wykorzystać takie narzędzia jak:

  • http://www.copyscape.com/– wpisz swoją stronę i sprawdź, czy nie powiela się jakiś tekst
  • Wspomniany Screaming Frog – możesz sprawdzić nagłówki, meta title oraz meta descprition

Warto sprawdzić także, czy strona wyświetla się z www, czy bez www. Ma to wpływ na duplicate content – ponieważ dla Googla ta sama strona występuje pod dwoma adresami. Jak to zmienić -ustaw w HTACCES przekierowanie 301 i wybierz preferowaną wersję strony w Google Search Console.

Optymalizacja treści pod kątem SEO

Dobrze zoptymalizowana treść jest w stanie wygenerować dobry ruch, ale także istotnie wpłynąć na ranking. Należy zwrócić uwagę na takie elementy jak:

  • meta descrption – opis powinien być na około 160 znaków. Warto umieścić w nim słowo kluczowe
  • meta title – ten z kolei powinien wynosić około 70 znaków. Nasz keyword powinien znajdować się na początku.
  • nagłówki h1 – h6 – warto je wstawić w dłuższy tekst.
  • dodaj „alt text” w obrazach
  • tekst – w samym tekście powinno się znaleźć 2-3 razy słowo kluczowe – w dopasowaniu ścisłym oraz w odmianach – np. „mechanik – Opole”, „dobrego i taniego mechanika w Opolu”
  • Linkowanie wewnętrzne – warto stosować linkowanie wewnętrzne. Starajmy się linkować naturalnie – niekoniecznie exat match, ale także całe frazy, zdania, które nawiązują do strony. Tworzy to dodatkową nawigację oraz jest sygnałem dla Google bota o głębokości serwisu

Backlinki – analiza profilu linków

Linki prowadzące do Twojej strony są jednym z najważniejszych czynników rankingujących. W pierwszej kolejności – sprawdź ilość linków prowadzących do Twojej domeny. Ważne jest także, aby linki miały parametr „dofollow”- przekazuje to tzw. „link juice” .

Możesz to sprawdzić za pomocą:

  • ahrefs – darmowa wersja strony pozwala na przeanalizowanie ilość backlinków, domen, które linkują do nas. Najważniejsze, aby miały jak najbardziej zróżnicowany IP.
  • majestic SEO – podobne narzędzie do wyżej wymienionego – po wgraniu skryptu majestic seo na stronę – dostajemy znacznie więcej danych.
  • Google Serach Console – tutaj możemy pobrać listę linków i ją przeanalizować. Warto zwrócić uwagę na dublujące się linki.

Podstawowy audyt SEO jesteś w stanie wykonać za pomocą wiedzy dostępnej w Internecie, jednak gdy potrzebujesz profesjonalnej pomocy – zapytaj nas o wycenę audytu Twojej strony i analizy konkurencji.

Fot.BySEOflickr