Analityka internetowa – jak optymalizować serwis pod SEO

Analityka internetowa – jak optymalizować serwis pod SEO

SEO to zbiór działań, które mają na celu podniesienie rankingu Twojej strony. Na przestrzeni lat ta dziedzina  bardzo się rozwinęła oraz zmieniły się techniki pozycjonowania. Kolejne zmiany algorytmu wprowadzają zamieszanie w wynikach wyszukiwania. Wiele rzeczy się zmienia, jednak jedno podejście zostaje zawsze aktualne – analiza.

Dobra analiza pozwala na wychwycenie słabych elementów strony internetowej i poprawnie konwersji, co bezpośrednio przekłada się na Twoje zyski. Jak analizować ruch ma stronie i od czego zacząć przygodę z analityką internetową?

Google Analytics – instalacja

Google Analytics to darmowe narzędzie, które pozwala Ci monitorować większość parametrów Twojej witryny internetowej. Cały proces śledzenie użytkowników dzieje się za pomocą śledzenie ciasteczka, tzw cookies. Aby zaimplementować Google Analitycs wystarczy wkleić na wszystkie interesujące podstrony kod javascrpit przez tagiem zamykającym </body>. Najpierw musimy utworzyć konto, aby otrzymać unikalny identyfikator. Sprawdzenie poprawności instalacji naszego narzędzia analitycznego możemy wykonać za pomocą Google Tag Asistant – darmowej wtyczki do Chrome. Gdy poprawnie przejdziemy proces instalacji możemy przystąpić do pierwszych analiz.

Podstawowa analiza pod SEO

W pierwszej kolejności warto sprawdzić, jak kształtował się ruch na przestrzeni kilku miesięcy – czy gdzieś był spadek, czy odbicie. Jak to zrobić? Wejdź na zakładkę „Odbiorcy” i „Ogółem”. Tutaj możesz sprawdzić podstawowe parametry strony, jak: Odsłony, % nowych sesji, sesje, czy współczynnik odrzuceń.

Gdy coś Cie niepokoi, warto byłoby zastanowić się, czym jest to spowodowane. Konieczne wydaje się w tym przypadku przeanalizowanie poszczególnych kanałów pozyskania użytkownika. Jeżeli Twoim głównym kanałem dotarcia jest wyszukiwarka i część budżetu idzie na SEO – wejdź na zakładkę „Pozyskiwanie” – tam możesz przeanalizować ogólne dane dotyczące kanałów z odesłań, kampanii płatnych, a także ruch organicznego. Pamiętaj, że możesz dokładnie sprawdzić w którym momencie nastąpił spadek – wejdź w „Organic search” i nałóż wymiar dodatkowy – czas – tutaj możesz sobie rozłożyć to na miesiące/tygodnie (tydzień od poniedziałku do piątku jest nazwany „tydzień zgodny z ISO”) – taka analiza da Ci pogląd kiedy nastąpił duży spadek. Mając wiedzę o zmianach algorytmu, ewentualnych zmianach na stronę, możesz wyłapać przyczynę spadku ruchu.

Jeżeli chciałbyś wiedzieć jaki keyword spowodował największy spadek ruchu. Dobrze jest nałożyć dodatkowy wymiar – „strona” . Znając swoją stronę oraz produkty będziesz wiedział na jakie hasła są zoptymalizowane poszczególne URL.

Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek – raport Google Analytics

Kolejnym ciekawym raportem jest typowy raport SEO. Aby mieć do niego dostęp – musimy wcześniej mieć połączony Google Analytics z Search Console. Co możemy sprawdzić po połączeniu kont?

  • Zapytania – są to zapytania na które się wyświetliła strona. Tutaj możemy sprawdzić średnią pozycję dla słowa kluczowego, CTR – ważny parametr, który podpowie nam, czy ewentualnie nie warto byłoby poprawić opisu dla wyszukiwarek.
  • Strony docelowe- a dostępne te same parametry, co powyżej. Ten raport pozwala nam na określenie, które strony generują ruch z wyszukiwarki.
  • Analiza geograficzna – CTR, kliknięcia oraz wyświetlenia jesteśmy w stanie monitorować z podziałem na kraj.

Dokładna analiza danych musi wiązać się z celem, który jest dla nas ważny. Określenie celu i KPI pozwoli nam na dobieranie istotnych danych, ale także poprawnych wniosków. Jeżeli potrzebujesz kompleksowego audytu SEO wraz z wytycznymi – skontaktuj się z nami – Zdalny Marketing!

Fot.ByKev-shine